DIAGNOZA ZABURZEŃ ZE SPEKTRUM AUTYZMU (W TYM ZESPOŁU ASPERGERA) U DZIECI – WARSZAWA

Ze względu na bardzo różny sposób manifestowania się objawów, diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu, także do niedawna zespołu Aspergera, zaliczanego obecnie do zaburzeń z grupy ASD, jest procesem złożonym, składającym się z kilku etapów i wymagającym współpracy zespołu specjalistów: psychologa, pedagoga specjalnego, psychiatry oraz neurologopedy.

Biorąc pod uwagę specyfikę problemów pojawiających się w zależności od wieku, nieco inaczej prowadzone jest postępowanie diagnostyczne w przypadku bardzo małych dzieci (do 18. miesiąca życia), tych nieco starszych – w wieku przedszkolnym i szkolnym, a jeszcze inaczej wygląda ono w przypadku młodzieży czy osób dorosłych.

Na proces diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu w tym Zespołu Aspergera w Pracowni Psychologicznej iNSE w Warszawie składa się:

spotkanie z rodzicami (wizyta bez dziecka), na którym rodzice opisują diagnoście historię rozwoju dziecka: kiedy pojawiły się pierwsze słowa, jak rozwijała się mowa, kiedy dziecko zaczęło chodzić, czy były opóźnienia w rozwoju, rodzinną historię medyczną, sposób funkcjonowania ich dziecka i największe trudności, z jakimi mierzy się na co dzień, dostarczają przykładów różnych niepokojących zachowań: braku zainteresowania rówieśnikami, reakcje na zmiany w otoczeniu, zachowania powtarzalne, trudności w komunikacji – wywiad kliniczny – 60 min,
obserwacja psychologiczna dziecka w towarzystwie rodzica – 50 min,
spotkanie z rodzicem z użyciem narzędzia ADI-R oraz ASRS (wizyta bez dziecka),
badanie dziecka narzędziem diagnostycznym ADOS-2 ,
omówienia badania oraz dalszego postępowania,
wizyta u neurologopedy,
wizyta u lekarza psychiatry dzieci młodzieży.

Ważne jest, żeby na pierwszą wizytę rodzice przynieśli książeczkę zdrowia dziecka, wyniki badań specjalistycznych, jeżeli były wykonywane (np. EEG, rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa, badania genetyczne, metaboliczne) oraz opinię z przedszkola lub szkoły. Dodatkowo prace plastyczne, szkolne zeszyty, dzienniczki z uwagami oraz wszystko to, co rodzice uznają za ważne dla prawidłowej oceny rozwoju dziecka.

Diagnozowanie spektrum autyzmu musi uwzględniać diagnozę różnicową, czyli dokładne sprawdzenie w procesie diagnostycznym, czy objawy dziecka nie są wynikiem innych zaburzeń, takich jak: zaburzenia lękowe, opóźniony rozwój mowy, zaburzenia zachowania, inne zaburzenia rozwoju.

Podsumowaniem każdego realizowanego przez nas procesu diagnostycznego jest diagnoza wydawana w formie pisemnej, którą diagnosta omawia razem z rodzicami.

Zespół diagnostyczny w PP iNSE w Warszawie

mgr Agnieszka Skoczylas – psycholog dziecięcy, diagnosta ADOS-2
mgr Marta Kaczyńska – pedagog specjalny, diagnosta ADOS-2
mgr Izabela Doroba – pedagog specjalny, neurologopeda
mgr Małgorzata Barczuk – neurologopeda
dr Maja Herman – psychiatra dzieci i młodzieży

About Agnieszka Skoczylas

Agnieszka Skoczylas - psycholog dziecięcy i mama 3Panien. Propagatorka rodzicielstwa bliskości, karmienia piersią i zdrowego stylu życia. Instruktorka masażu Shantala. Doula. Blogerka. Udziela rodzicom konsultacji w duchu Rodzicielstwa Bliskości i Porozumienia bez Przemocy (NVC).

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Na tej stronie są ciasteczka!
Więcej...