Przyczepka rowerowa jest już dobrze znana w państwach Europy zachodniej, w Polsce staje się również coraz bardziej popularna. Cieszy mnie to ogromnie, bo jestem jej wielką fanką – głównie dlatego, że w porównaniu z fotelikiem rowerowym jest to znacznie bezpieczniejsza forma podróżowania z dzieckiem.
Przyczepka daje możliwość podróżowania z dzieckiem na rowerze. Nawet jeśli są to tylko jednodniowe eskapady nadaje się ona do tego dużo bardziej, niż fotelik rowerowy. Sprawdzi się zarówno w warunkach miejskich, jaki i w terenie. Oczywistym jest, że ścieżki rowerowe są bezpieczniejsze od szosy, ale dzięki wysokiej chorągiewce, doczepianej do przyczepki, jest się dobrze widocznym dla kierowców, jak i innych uczestników ruchu drogowego.
Jaką przyczepkę rowerową wybrać?
Rozpoczynając poszukiwanie przyczepki natrafiamy na grono przyczepek oferowanych przez ich producentów, jak i tych „pseudoniemieckich”, de facto oferujących sprzęt chiński. Przyczepek renomowanych firm jest niewiele. Należą do nich:
- Thule Chariot,
- Nordic Cab,
- Burley,
- Croozer,
- Kidcar,
- Queridoo.
Wybierając przyczepkę warto kierować się:
- ładownością sprzętu,
- wielkością kół oraz ich amortyzacją,
- sposobem mocowania do roweru,
- systemem składania,
- dostępnością dodatkowych akcesoriów,
- komfortem podróżowania dziecka.
Ładowność przyczepki
Mamy do wyboru przyczepki jedno- i dwuosobowe. Przyczepka jednoosobowa jest węższa i lżejsza, a co za tym idzie dwuosobowa jest szersza i cięższa (choć stosunkowo niewiele). Jej ciężar nie jest największym problemem, niemniej rozstaw kół może przysporzyć już sporo kłopotów przy pokonywaniu takich przeszkód, jak drzwi wejściowe, czy winda. Dlatego przed zakupem warto zmierzyć szerokość drzwi do domu/bloku oraz windy.
Przyczepka rowerowa posiada dodatkowe miejsce na bagaż podręczny, a jej ładowność waha się pomiędzy 35 a 60 kg.
Koła i ich amortyzacja
Większość przyczepek posiada koła wielkości 20 cali. Im większe koło, tym sprzęt bardziej odporny na wstrząsy. Amortyzacja w przyczepkach (nawet tych najdroższych) pojawiła się stosunkowo niedawno i jest ona w postaci albo zwykłej sprężyny amortyzującej, albo systemu zależnego od wagi dziecka. Dodatkową amortyzacją przyczepki jest system montażu siedziska dziecka.
Mocowanie do roweru
Najbezpieczniejszym systemem mocowania przyczepki do roweru jest przegub kulowy, który w razie wywrotki, gwarantuje stabilność przyczepki. Dodatkowo przyczepkę powinno się przymocowywać do ramy roweru za pomocą materiałowego paska.
System składania
Rozłożenie przyczepki zajmuje kilka minut i nie jest niczym skomplikowanym. Sama przyczepka po złożeniu zajmuje jednak sporo miejsca i powinno się to wziąć pod uwagę, bo sprzęt trzeba gdzieś przechowywać, także zimą.
Akcesoria do przyczepki
Przyczepki są zazwyczaj trzy-funkcyjne – przyczepka rowerowa, wózek spacerowy oraz wózek do joggingu (jogger), wykorzystywany również w trudniejszym terenie.
Akcesoria dodatkowe:
- hamak dla najmłodszych (od urodzenia do 8-10 mż.),
- siedzisko redukujące,
- folia przeciwdeszczowa,
- pokrowiec do przechowywania,
- śpiworek,
- przejściówki na narty biegowe (dzięki czemu przyczepka jest niemalże całoroczna).
Komfort dziecka
Większość przyczepek gwarantuje dziecku pozycję półleżącą, najwygodniejszą dla malucha, zarówno podczas jazdy, jak i drzemki. Nieliczne, te z najwyższej półki przyczepki posiadają trzystopniową regulację oparcia. Zaś w najtańszych przyczepkach oparcia są niemalże pionowe.
Przyczepka powinna być wyposażona w 5-punktowe pasy bezpieczeństwa. Niestety niektóre z przyczepek mają tylko 3-stopniowe pasy. Należy więc przy zakupie zwrócić na to szczególną uwagę.
Każda przyczepka wyposażona jest w moskitierę, rozwijaną folię przeciwdeszczową oraz flagę. Nieliczne przyczepki posiadają wentylację z boków przyczepki, daszek przeciwsłoneczny oraz tzw. „wannę”, czyli plastikową osłonę dna, chroniącą przed korzeniami oraz kałużami.
Wady przyczepek rowerowych
- Cena. Jest to niewątpliwie największa wada przyczepki. Za dobrą przyczepkę musimy zapłacić od 1000 zł do nawet 4000 zł! Jednakże przyczepki trzymają swoje ceny i po paru latach, przy sprzedaży przyczepki na pewno uda nam się sporą część pieniędzy odzyskać.
- Gabaryt. Przyczepka jest dużym sprzętem i na pewno nie nadaje się na zatłoczone chodniki. Zajmuje sporo miejsca przy parkowaniu oraz przechowywaniu.
- Sterowność. Manewrowania z przyczepką po prostu trzeba się nauczyć.
- Kontakt z dzieckiem jest ograniczony, jednak wbrew pozorem wcale nie jest ono daleko i choć podczas jazdy nie, ale w trakcie postoju np. na światłach, spokojnie usłyszy, co się do niego mówi.
Podziel się swoim zdaniem i zostawiając komentarz.
Zapraszam do lektury naszego poradnika dot. wyboru przyczepki rowerowej (http://www.dzieciakiwplecaki.pl/artykul/6056/jak-wybrac-przyczepke-rowerowa-dla-dziecka-cz-1-sprawdzone-pytan) oraz do przetestowania przyczepek w naszym Centrum Testów (http://sklep.dzieciakiwplecaki.pl/?centrum-testow,35).
Inny artykuł o wyborze przyczepki rowerowej opublikowany został na portalu sportowarodzina.pl.
http://www.sportowarodzina.pl/index.php/sporty/rowery/jesli-przyczepka-rowerowa-to-jaka.html